الأحد، 27 أبريل 2008





الفترة دي من السنة مملة جدااااااااا، المذاكرة مبتخلصش والواحد تعب و زهق .



بالذات ضحايا كليات الطب بيحسوا بالموضوع ده اوي علشان قلبهم على المذاكرة اوي (مش كلهم طبعا) وفي نفس الوقت عندهم شعور خفي في عقلهم الباطن انهم في معتقل وان الكلية ضيعت عليهم حاجات كتير حلوة في حياتهم ... ما علينا مش ده موضوعنا بلاش نقلب المواجع.
الحقيقة هي اننا احنا اللي بنعمل كدا في نفسنا ..لاني اكتشفت بعد ما قضيت نص المدة في المعتقل ان اللي يضيع كل وقته في المذاكرة يبقى مجنووون . حياتنا اوسع واكبر من ان تقتصر على حفظ شوية كتب لازم نعمل حاجات تانية و الحاجات التانية دي مش لازم تبقى مفيدة لازم يبقى في شوية تفاهة , و تضييع وقت و تهييس .
في مفهوم حلو اوي ممكن يخفف عننا ال stressالفظيع بتاع فترة الامتحانات دي هو : ازاي تخرج من (ur circle of concerne) وتدخل في (ur circle of influence) . الحقيقة انت مش محتاج تخرج من الدايرة الاولانية عشان تدخل في الدايرة التانية لان الدايرتين concenteric.التانية جوة الاولى.
ده معناه ايه ؟ معناه ان مش كل اهتماماتك ممكن تعمل حاجة فيها و مش كل مشاكلك ينفع تحلها ، فانت هتسيب الدايرة الكبيرة اللي فيها كل المشاكل اللي ينفع يتحل واللي مينفعش و تدخل في الدايرة الاصغر اللي فيها المشاكل اللي ينفع تتحل بس اللي هي ال circle of influence.ده هيوفر طاقة التفكير في المشاكل اللي مينفعش تتحل والاهتمامات اللي مفيش في ايدك حاجة تعملها فيها للمشاكل اللي ينفع تتحل .و مع الوقت هتلاقي ان الدايرة اللي جوا بتكبر ده معناه ان قدرتك على حل مشاكلك بتزيد او بمعنى ادق عدد المشاكل اللي تقدر تحلها بيزيد.
ده طبعا يتطلب انك تكون قادر اصلا انك تعمل sortingلمشاكلك الى "ينفع تتحل " و"مالهاش حل في الوقت الحالي ".
لو عرفت تطبق المفهوم ده هيفرق جدا معاك في حياتك و في ادارتك لمشاكلك خاصة في الاوقات الصعبة اللي زي ايام الامتحانات. و يا ريت فعلا نتعلم مهارات التغلب على ال stress على اد ما نقدر لان يبدو اننا هنحتاجها كتير بعد كدة احنا داخليين على ايام .............بيضاء ان شاء الله.

هناك 3 تعليقات:

رغدة راشد يقول...

ايه ياموزي الكلام الكبير ده وايه الدواير الكتيرة دي أنا دوخت ومابقتش عارفة أنا في أنهي فيهم بس عارفة أنا وصلت لحاجة مهمة جدا اننا فعلا في دايرة مغلقة وهنفضل نلف فيها لحد لما نفسنا يتقطع أو يقضي الله أمرا كان مفعولا بس احنا اللي عملنا في نفسنا كده قدر الله وما شاء فعل ماينفعش ننسحب دلوقتي
ربنا يوفقنا بس ويقوينا علشان نقدر نكمل ونشوف الايام اللي جاية بيضة وبامبي كمان باذن الله

Dr Nemo يقول...

حضرتك اكدتى فكره جميله جدا
ان المشكله اللى منعرفش نحلها
من العبث ان احنا ندورلها على حل
فعلى الاقل تركن على جنب حتى اشعار اخر
بس لو فى بارقه امل انها تحلفلازن نسعى و نصر على حلها

mervat يقول...

يابنتى مفيش حاجه ملهاش حل حتى ولو مفيش حاجه فعلا فى ايدنا إحنا البشر فحلها عند اللى خلق البشر وساعتها
أفتحى كلام الله وهتلاقيها فى كلمه
واصبرواوكما يقال فى الامثال
الصبر مفتاح الفرج بحبك يانانا-خالتو