الأربعاء، 16 يوليو 2008

قصر البارون



مش عارفة .. طريق صلاح سالم ده اصبح مصدر الالهام الوحيد بالنسبالي من كتر ما بعدي فيه كل يوم رايحة جاية .. اخر مرة اتكلمت عن حملة وقفة مصرية .. و المرادي هتكلم عن "قصر البارون " ..


زمااان لما كنت صغيرة كنت بخلي بابا يبطأ اوي سرعة العربية لما نقرب منه عشان اتفرج عليه شوية .. و فاكرة اني مرة سألته " بابا هو مينفعش اشتري قصر البارون ده لما اكبر ؟" .. كنت و ما زلت بحب اتفرج على القصر ده بالذات اوي لأنه على ما اعتقد الوحيد من نوعه في مصر .. كل القصور التانية مبنية في الغالب على طراز عربي او اسلامي .. اما ده واخد شكل "أسطوري " شوية يمكن طراز هندي سمعت كدة.


ساعات بتخيل نفسي في القصر ده .. مرة و انا ببص من احدى شرفات القصر على الصحراء الواسعة (زمان صلاح سالم ده كان صحرا).. و مرة و انا نازلة على السلالم العجيبة بتاعته .. و مرة و انا لابسة


فستان ابيض و اعدة في الجنينة و حوالينا الصحرا ( ولا حلم من الاحلام دي بتخيل فيه


العربيات رايحة جاية في الشارع ) دايما بتخيله و هو في الصحرا .


في فترة كنت بحب قصص الأشباح اوي وده زود حبي للقصر لأنه كان مكاني المفضل لتصوير افلامي (قصدي أحلامي ) .. و النهاردة بس عرفت عن القصر ده حاجات عجيييييبة معرفش اذا كانت صح وللا غلط .. اولا عرفت ان في سرداب طويييييييل طوله اكتر من 5 كم بيوصل ما بين البدروم بتاع القصر و كنيسة البازيليك في شارع الأهرام في روكسي ( تخيلوا المسافة ) ... و عرفت كمان ان الجزء العلوي من برج القصر كان بيدور دورة كاملة كل ساعة و لكن تروسه تعطلت منذ زمن بعييييييييييد ..


المهم دلوقتي اني نفسي ادخل القصر ده و اتفرج عليه من جوة .. مش عارفة ده ممكن وللا لأ .. انا سمعت ان وزارة الثقافة ناوية تعمله متحف او مزار سياحي .. و ساعات كتير وانا معدية ادامه بلاقي ترابيزات و كراسي في حديقة القصر .. معنى كدة ان الناس بدأت تقترب من هذه ال mystery الرهيبة .. القصر الغامض .. العجيب انه فضل فترة طويلة جدا جدا محدش يعرف عنه حاجة رغم انه موجود في مكان مليان ناس يعني من ساعة ما صاحب القصر "البارون امبان " مات سنة 1927 تقريبا لحد دلوقتي و هو مقفول .. حتى بعد الغرائب و العجائب اللي يقال انها بتحصل في القصر ( اصوات ، حريق و دخان انطفأ لوحده ، اشباح .. الخ ) كل ده و محدش فكر يستكشفه .. يا ترى هتيجي الفرصه اني احقق احلامي بالقصر ده .. مش لازم اشتريه يعني :) كفاية بس ادخل اتفرج عليه .

هناك 5 تعليقات:

Dr Nemo يقول...

سلام عليكم
قصر البارون بتاع البارون امبان
كان مليونير بلجيكى لف العالم و حب الشرق
اتاثر بحياته فى الهند و الشرق الاقصى
عشان كده القصر اللى بناه كان على الطراز الشرقى
هو القصر أسمع انه صغير من جوه
بالنسبه للسرداب صعبه اوى حكايه 5 كيلو دى
الحفر تحت الارض مش حاجه سهله
بالنسبه للقصر تصميمه انه كان على قاعده متحركه
بتلف ... بس ايه اللى بيلفها مش عارف
بيربطوها فى فيله !!!!!!
عشان القصر يبقى دايما فى مواجهه الشمس
على فكره البارون ده كان مشترى ارض كبيييييره بنا على بيوت و بتاع اللى هى مصر الجديده دلوقتى
بس اتبنت بنضافه
احسن تقسيم عمرانى فى مصر

انا نفسى برضه ادخله

على فكره كمان كان عليه دوشه من مده
عشان الورثه كانوا هيبيعوه لمستشثمرين عرب
كانوا هيبنوا مكانه فندق
حاجه كده

...
فى انتظار المزيد من المواضيع

Dr.yassmin يقول...

dr nemo شكرا على التعليق و على المعلومات :)
موضوع السرداب ده صعب فعلا بس مش مستحيل ، لسة هتأكد من حد متخصص بس لو حقيقي يبقى fantastic بجد.
اما القاعدة اللي بتلف فأكيد تروس و كدة مش فيلة :)
انا قريت مؤخرا ان احدى المشروعات المقترحة للقصر انه يتعمل بيت رعب !!!
يا ريت والله :)

ROROO يقول...

خلاص ياموزي احنا ممكن نعمل رحلة لهناك وتبقى ( منظمة ريشة المصرية ) هي أول منظمة تخش القصر وتستكشفه ، ويمكن نقدر نشتريه الله أعلم .

mervat يقول...

انتى خلتينى أعيش فى مصر طول القراءه
وزعلت لما انتهيت فعلا بلدنا جميله بس
احنا مش قادرين نعملها حاجه وحشتنى
قوى صدقينى لما الواحد بتغرب عن بلده
بيعرف قيمتها وغلوتها بحبببببببببببك
يامصر

نعكشة يقول...

نفسي أنا كمان أدخله :(