الخميس، 1 يناير 2009

تعاطفك وحده ...


ليه قال سيدنا محمد (ص)" إن مثل المؤمنين في تعاطفهم و تراحمهم و توادهم كمثل الجسدالواحد اذا اشتكى منه عضوا تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى "؟

يعني ليه ذكر تأثر كل الجسم سلبا بالعضو المريض (الحمى و السهر) و مذكرش دفاع الجسم عن العضو ده وده بيحصل فعلا ؟

دار السؤال ده في

مخي وأنا بفكرفي المأساة اللي بيعيشها الاسلام و العروبة .. ولقيت له اجابة : هي أن الحديث مش بيدور عن الدفاع عن العضو و انما عن التعاطف .. المشاركة ..

الحديث ده بيقوللنا على اقل حاجة ممكن نعملها لما حد مننا يشتكي.. التعاطف .. و هوده مش حاجة سهلة زي ما الناس فكرة .. كتيرنسمع : تعاطفك وحده لا يكفي .. بقى التعاطف عملة نادرة لدرجة اننا ممكن نقول.. تعاطفك وحده يكفي

يعني الجهاد وتخلينا عنه .. كمان مش قادرين نتعاطف ؟؟

التعاطف مش انك تزعل لما تسمع خبر وحش .. غلط غلط ..التعاطف يعني انك تعيش المأساة اللي اخوك عايشها .. انك تتكسف تفرح و هو حزين .. تتكسف تستمتع بحياتك و هو بيضحي بحياته ..

في بداية العام الجديد .. فرحة و تهاني و Happy new year و اتفاقات على سهر و خروجات .. ازاي يعني ؟؟

أنا .. مثلا ..أسوء مثال على ذلك .. وقفت ادام تلاجة البيبسي باحاول جاهدة ان اقفلها من غير ما اخد حاجة منها .. مقدرتش غير بعد ما ناس وقفين جنبي قالو بصوت عالي " المقاطعة يا دكتورة " .. حطيت الكان في مكانه و قفلت .. كان البيبسي بقى أقوى مني ..

أنا .. تاني .. أسوء مثال على ذلك .. قدمت على رحلة للأقصر و أسوان .. و بدعي ربنا ان صراعي مع نفسي ينتهي في اسرع وقت بهزيمة نفسي الامارة بالسوء .. ازاي عايزة اروح رحلة?? ازاي ليا نفس اصلا ؟؟

أنا .. تالت .. أسوء مثال على ذلك .. قررت يوما ان أشارك اخواني في غزة انقطاع الغاز و مصادر الطاقة عنهم فعزمت اني مش هشرب اي مشروب ساخن في اليوم ده حتى لو كنت هتجمد .. و مع أول رائحة كبتشينو بندق .. فقدت الوعي وما فوقتش الا لماخلصت الكوباية.. مش عارفين نسيب اهيف الحاجات هنعرف نجاهد? .. فعلا اللي يعرف ينتصر على نفسه يعرف يعمل اي حاجة تاني بعد كدة ..

يارب اعنا على ان نغير ما بأنفسنا حتى تغير ما بنا .. يا رب لو مش قادرين نبقى ايد واحدة ساعدنا اننا نبقى قلب واحد ..

هناك تعليقان (2):

... amr يقول...

ان تنصروا الله ينصركم و يثبت أقدامكم

صدق الله العظيم

ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم .

صدق الله العظيم


اذا كل واحد فينا اقتنع بالايتين دول ..
(( اقصد بالاقتناع انة يفهمها و يطبقها )) وبدأ يطبقهم على نفسة اولا ... اعتقد انة هيكون في فرق

جميل اوي الدعاء اللي في اخر البوست دة

كل سنة و انتي طيبة

غير معرف يقول...

يقى الكلمه اللى بقولها على طول دلوقتى ان مش احنا اللى هننصر الدين بتاعنا وده من تخاذلنا وانما الله سبحانه وتعالى سيأتى بقوم يحبهم ويحبونه فيه آيه بحبها قوى وبتطابق حالنا دلوقتى وهى قال تعالى {ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت ايدى الناس ليذيقهم بعض الذى عملوا لعلهم
يرجعون] يارب نرجع ونكون ممن يحبهم الله
لان الفساد هو سبب كل هذه الاشياء اللى بتحدث الانالفساد فى الذمم والاخلاق لغايه فساد بيوتنا من الداخل ودى حاجه مهمه قوى لما البيت بيكون كويس كل شئ بعد كده هيكون صالح فيه ذكر الله وتطبيق سنه حببنا المصطفىصلى الله عليه وسلم تعالوا نعيد بيوتنا اللى بنشوف فيها مهازل من تبجح الابناء على والديهم وكذاللك دور الاب والام الهمشى يارب نصير جسد واحد أأمل ذلك